Häromdagen hade jag mamma på besök. Nostalgin kröp fram i mig till mormor som var en förebild när det gäller hemlagad god husmanskost.
En av de käraste sakerna jag har som jag ärvde efter henne var hennes kokbok som användes flitigt i hennes kök. Det syns både på de slitna sidorna och känns i bokens själ att den använts mycket. Jag minns också själv hur hon tog fram den när hon skulle laga något och ville få inspiration.
 
Mormors matbibel
 
Räkna med att det kommer att komma en hel del inspiration från den boken. I alla fall så bestämde jag mig för att köra en riktig favorit och klassiker, kokt fläsklägg med rotmos.
Så fram med stora grytan och sätt igång.
 
 
 
Kokt fläsklägg med rotmos och olika sorters senap.
 
Du behöver
(till 4 port.)
 
1,5 kg rimmat fläsklägg
ca. 2 liter vatten
6 kryddpepparkorn
4 vitpepparkorn
3 lagerblad
1 tsk. timjan
2 gula lökar
 
Rotmos:
1 kg. kålrot
2 st. morötter (normalstora)
5 st. potatisar (spelar inghen roll vilken sort)
spad från fläsklägget och vatten
ev. 1 buljongtärning
salt och peppar
 
Till servering
Tre - fyra sorters senap efter smak.
Jag kör här Slotts skånska senap, Slotts vanlig senap, Grey popoun dijonsenap och en norsk sötstark senap - Pølsemaker Bergbys sennep.
 
Gör så här.
Ta fram lägget och skölj av det lite under vatten. Lägg den i en stor och rymlig gryta och täck med vatten. Låt koka upp och skumma sedan av noggrant för att få bort slaggprodukter från lägget. 
 
The naked meat
 
 
 
Lägg i kryddorna och löken och låt sjuda i ca 1,5 timme eller tills köttet kan lossas från benen. Köttet skall vara mört och falla isär när du tar loss det.
 
När köttet kokat i en timme ungefär kan du börja med att skala kålroten och morötterna. Lägg dom i en gryta och ta så mycket spad du kan från fläsklägget till det täcker. Du kan sedan späda fläsket med mer vatten om det behövs och likaså rotfrukterna.
 
    
             Kålrot                                            Morot                                           Potatis
 
 
Låt det koka upp och koka i ca. 20 min. Under tiden skalar du potatisen och skär dem o bitar. Lägg i potatisen och koka allt i ytterligare 20 minuter, eller tills de är så mjuka att de kan mosas.
 
             
 
Häll av spadet men spara det för spädning.
Mosa rotsakerna med potatisstöt eller något anat redaskap som du kan mosa med. Jag hade ingen stöt så jag använde en hård slev, det funkade. Använd fantasin, det är roligare så.
 
Späd med spadet du sparade och krydda evetuellt mer med buljong, salt och peppar. Smaka, smaka, smaka annars vet du inte hur just du tycker det ska vara. Det är du som lagar maten, våga känna efter och gör som du vill.
 
Moset kan (tycker jag) vara klumpigt, jag vill inte ha den slät. Den blir mer rustik och godare, men vill du ha den slät kan du göra det såklart. Använd då en potatispress.
 
Klart! Bara och njuta med senapen och något annat gott till t.ex. pressgurka eller knäckemacka med en god lagrad ost t.ex.
 
Ha en bra vårstart nu så ses vi snart. :)
 
 
Mormor i köket
 
 
husmanskost, mat, middag, middagstips, rezasfood,

Kommentera

Publiceras ej