Häromkvällen var vi två som käkade på Jamie´s italian som ligger i Hotell Scandic Anglais vid Stureplan i Stockholm.
 
Restaurangen, som är en av 40 som finns runtom i världen, är en av den brittiske kändiskocken Jamie Olivers flaggskepp. Jag skulle nog kalla det lite som en mix av restaurangkedjan Vapiano och en schysst restaurang med humana priser. Med tanke på hur läget är så är priserna väldigt prisvärda enligt mitt tycke.
 
Det är bäst att boka bord via hemsidan för det verkar vara ett välbesökt ställe. Vi var där en måndag och det gick att få bord först 20.45 om man (som vi) vill komma samma dag. Men det görs enkelt i ett webformulär, ungefär som att boka biobiljetter.
 
 
Förta intrycket är hemtrevligt, prydliga träbord, tygservetter designade av Jamie själv med tryck (italian) på och trevlig personal.
 


Vi fick vårat bord och en meny och började se igenom den. Menyn har indelningen: Plankor och förrätter, Pasta, huvudrätter och tillbehör, efterrätter, drycker och sist men inte minst en barnmeny.
 
Vi tog två rätter, min bordspartner tog Steak italian frites...
 
 
... vilket han inte hade några invändningar mot och var nöjd.
Jag tog chicken al mattone...
 

... en grillad kycklingbröstfilé tillagad under tegelsten med grillad ciabatta, krämig skogssvampsås, ruccola & parmesan.
Rätten var väldigt god och jag kände att alla smakerna fick komma fram utan att ta över. Något jag undrar dock är vad som menas med "kyckling grillad under tegelsten". Vad är grejen jag inte förstår liksom? Men gott var det i alla fall.
Ciabattan var perfekt grillad och funkade fint utan att bli sådär svampig och blöt eftersom den var rätt hårt grillad. Svampsåsen var krämig och rätt tunn vilket jag personligen föredrar, tjocka såser är det värsta jag vet.
 
För min del, som är ett hängivet Jamie O. fan, var hela upplevelsen som ett besök på Disneyland för ett barn. Jag vill suga in alla intryck. Det var en bra upplevelse, avslappnad och skön stämning.
 
Mitt betyg då (där 5 + är bäst)
Maten: +++
Service: ++++
Hela upplevelsen: ++++
 
 
 
 
 
Jamie Oliver, Jamies, Kyckling, Rezas food, food, mat, middag,

Kommentera

Publiceras ej