Här kommer en riktig vardagsklassiker. The one and only Hawaii kassler. 
Denna 70-tals goding håller måttet fortfarande tycker jag, man kan dessutom variera den på olika sätt om man vill det. Jag har valt och pimpa upp den med sweet chili och tomater. Men använd fantasin som du behagar. Perfekt rätt för en stressig vardag med tanke på hur enkel och snabbt det går. Dessutom gör ugnen hela jobbet. Jag älskar sådana rätter.
Enjoy. :)
 
 
 

Det här behöver du:
(4 port)
 
800 g. kassler
8 skivor ananas
1 tomat
1 dl. av ananasjuicen
1,5 msk sweet chili
4 dl.grädde, lite mer om det behövs.
Salt och peppar
ev. chilipulver eller flakes
 
Kokt ris eller Bulgur för servering
ev. en sallad vid sidan
 
Så här gör du:
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en ugnssäker form. Varva skivad kassler och ananasskivor.  Ställ in i ugnen och låt gå i 15 min. 
 

Ta ut kasslern och peppra och salta (salta försiktigt för kasslern är rätt salt i sig). Lägg på tomatskivor. Blanda lite av ananasjuicen med sweet chili och matlagningsgrädde och häll på kasslern. Späd ev. på med mer grädde. Riv ost på så det täcker och sen in i ugnen igen i ca. 10 min. 
 

När grädden puttrar i formen o osten fått gyllenbrun och härlig färg kan du ta ut formen. 
 
 
Njut rätten med ris eller bulgur och en god sallad på sidan om du vill. 
 
Tips: blanda med chili i såsen om du vill ha lite hetta i maten. Lägg på en klick turkisk yoghurt eller kvarg, det är gott med något som kyler ner o svalkar smaklökarna. 
 
Ha en bra dag / Reza :)
Rezas food, ananas, kassler, middagstips, recept,

Kommentera

Publiceras ej